Spillekonsollens udvikling over tid

Game console development over timeDer er løbet meget vand gennem åen siden de aller første spilkonsoller så dagens lys. Her spillede man en mod en, begge parter havde en hvid bjælke, de kunne flytte op og ned, og en firkantet bold kunne spilles frem og tilbage, men udviklingen tog fart, og det gik stærkt. Farverne blev bedre, lyden begyndte at imponere på samme måde, og spillende fik mere indhold. Spillene fik forskellige genrer, og mange var tilhængere af alt fra aktion til de såkaldte “Shoot ‘Em Up” spil alt efter, hvad man var til.

Fra at være små firkantede kasser, der blev sat ned i konsollen, kom der nu cd- og dvd-udgaver, der passede til de enkelte konsoller. Der kom også memorycards og harddiske, så nu kunne man endeligt gemme sit spil og fortsætte, der hvor man var nået til. Det gjorde også, at spillene kunne udvikle sig og blive mere omfangsrige uden problemer, da spillerne altid kunne fortsætte, hvor de slap.

Samtidig var der hård konkurrence på markedet både hvad angik konsoller og spil, og markedet virkede, og virker stadig, nærmest umætteligt. Gamerne bliver aldrig enige om, hvad der er bedst, og nogle må eje mange forskellige, så de er dækket helt ind.

Spillekonsollerne kom tit i en ny udgave, der var bedre end den gamle, men som kunne spille de gamle spil såvel som de nye, der altid overgik hvad angik lyd og billede. Men de gamle konsoller kunne ikke spille de nyere spil. Udskiftes skulle konsollen derfor med jævne mellemrum, så spillerne altid var helt opdateret.

Nu om dage kommer langt de fleste spil til alle de forskellige konsoller på markedet, så det er alle de andre detaljer, der afgør, hvilken maskine der sælger bedst. Der bliver kigget på grafik, internetadgang, harddisk, muligheden for ekstra hukommelse, mulighed for at spille med andre over nettet og i den dur. Der skal skabes noget bedre hver eneste gang.

Leave a Reply