Hvordan Wii ændrede markedet

Det alle spilkonsoller havde til fælles var, at de var stationære. man sad foran fjernsynet med sin konsol, mens man styrede det, der foregik på skærmen. Selv det mest spændende spil og også alle sportspil var stillesiddende, og det eneste, der blev bevæget, var arme og fingre. Det er for mange en sjov hobby at spille på konsol, men sundt er det ikke, for der er ikke meget motion i det.

How Wii changed marketWii kom på markedet sammen med andre konsoller i det, der er kendt som den syvende generation. Syvende generation er konsoller, der kom på markedet fra år 2004 og frem.

Men denne konsol var ikke som de andre på markedet. Tværtimod så havde Wii noget helt nyt. Den havde en trådløs kontroller, der hedder en Wii-remote, som kan så meget mere, end der var set før. Wii-remoten fungerer som et redskab, der samtidig kan opfange bevægelse i tre dimensioner. Pludselig styrede man ikke længere sportsudøveren, da man selv var blevet sportsudøveren. Det var aldrig set før, og det tog verden med storm. Nu kunne alle bowle derhjemme med deres Wii, de kunne danse og generelt røre sig, mens de spillede spil.

Det gjorde samtidig, at konsollen henvendte sig til en meget større gruppe af mennesker, end nogen anden spilkonsol havde gjort før. Folk, der på ingen måde identificerede sig som gamere, tog Wii’en til sig, fordi det var sjovt at spille på netop den måde, som Wii gjorde muligt. Wii gjorde det socialt accpetabelt at spille på konsol, for det var jo ikke rigtigt computerspil længere, når der også var bevægelse involveret, hvilket også var hele formålet med konsollen. De to i’er i Wii er to mennesker, der står og spiller ved siden af hinanden. Wii udtales som det engelske “we”, der betyder “vi”. Med navn og funktionalitet, har Wii ramt en skare af både dem, der spillede i forvejen og dem, der havde forsvoret nogensinde at skulle eje en spilkonsol.

Leave a Reply